Historia

W nadodrzańskiej części Zdzieszowic nazywanej Solownią był niegdyś port,
w którym przeładowywano transportowaną rzeką sól. Od 160 lat działa tutaj prom. Pod koniec XIX wieku znajdował się w Zdzieszowicach także skład drewna. Było ono spławiane m. in. do fabryki papieru i celulozy w Krapkowicach. To w tym czasie powstała stała przeprawa promowa łącząca trakt opolsko-kozielski z drogą w kierunku Głogówka i dalej w kierunku Prudnika. Być może sami Gaszynowie rezydujący
w Żyrowej przyczynili się do powstania stałej przeprawy skracającej drogę do ich dworu i posiadłości w Głogówku. Potrzebę uruchomienia przeprawy promowej w tym miejscu mógł stworzyć też, nasilający się szczególnie w miesiącach letnich, ruch pielgrzymkowy na Górę Św. Anny. Hrabina Valeska von Bethusy-Huc, śląska pisarka, mieszkająca w Zdzieszowicach 36 lat (1869-1906) napisała, że na święto Podwyższenia Krzyża (14.09.) na Górę Św. Anny przybywało ok. 50-60 tysięcy pielgrzymów, nie tylko z najbliższej okolicy, ale także z dalszych stron. Pierwsza wzmianka o istniejącej przeprawie promowej w Zdzieszowicach została zawarta
w topografii Śląska z 1845 roku. Do 1900 roku, przeprawa promowa istniała
w miejscu około 150 metrów powyżej dzisiejszej. Wtedy rzeka po prostu nie miała obecnego kształtu, widać to choćby na zdjęciach satelitarnych. Dopiero po regulacji Odry w 1903 roku, prom kursuje z dzisiejszej lokalizacji. Do 1958 roku kursował prom o konstrukcji przypominającej szubienicę, gdzie napęd stanowił kołowrót na którym zawijała się lina. Jednostka o nazwie "Józef" została zbudowana w 1987 r.
w stoczni w Koźlu. Prom przy normalnych warunkach pogodowych kursuje przez cały rok w godzinach 5.00-22.30.

prom
Design by flankerds.com